четвртак, 14. фебруар 2013.

Svet bez novca




U praistoriji, dok se birokratija nije formirala i okoštala pare nisu postojale. Lovci su lovili, stočari gajili životinje za svoje potrebe. Rastom broja stanovništva u naseljima ili regionima je uslovilo i kreiranje viška radne snage, kao i viška dobara, hrane. Oni koji su bili višak su našli načina da učine ostatak stanovništva višak, tako što su se formirale političke i vojne organizacije. Ekomonija započela put kroz razmenu dobara, negde u vidu kamenja, oko 1000. godine kroz računovodstvo, u II sv. ratu po logorima u vidu cigarata, danas u vidu broja na računu.




Ali šta su zapravo pare i kakav bi svet bio, ako bi bio moguć? Niko se ne usuđuje da se zapita. Misli se da ukidanjem novca ne bi postojale stvari, usluge, da bi svet nestao u tren oka, a mi ostali da lebdimo u vakuumu dok se ne bi podavili bez tog preko potebnog sastojka - novca. Misli se da Zemlja kruži oko novca umesto obratno. Krah finansijskog tržišta pre pet godina pokazuje da i dalje živimo, da svet i dalje lebdi, da stvari nisu nestale, da se ne davimo niti da je sve postalo prah i haos. Iako ideologija novca govori suprotno, govori nam da pratimo kurseve, kotacije na berzi i inflacije, da bez tih sastojaka svet postaje prah i nasilje, da je svet račun i novac, da je smisao i uzrok postojanja svega oko nas postojanje novca. A da li je? Da li smo svi zavisni od para ili je birokratija ta kojoj je potrebna poluga da bi upravljala proizvođačima, svetom?



Kada ne bi bilo para ljudi bi radili ono što znaju, a ne šta moraju. Pre ili posle škole ili fakulteta, obilazili bi svet, radili koliko im je potrebno ili koliko bi želeli. Učili bi ono što je potrebno a ne šta se traži od njih zarad para. Živeli bi i usavršavali se u onome u čemu su najbolji, kaligrafija ili imunologija svejedno je. Imali bi više šansi za slobodom, pravdom, demokratijom i osećanjima, jer bi izbor bio moguć, verovatan, za razliku od sada kada izbora nema. Poslovi bi se radili od srca i samo svojom željom, samim tim bi i rezultati bili bolji, tome upravo i služe ideologije, da ljudi sa ljubavlju rade za državu ili organizaciju, jer gde nema ljubavi nema ni napretka, nema boljitka, nema života.



Danas ljudi rade ono što ne vole, da bi imali stvari koje im nisu potrebne. Roditelji teraju svoju decu da uče ono što im nije potrebno da bi obavljali poslove koje ne vole, samo da bi dobili para i na kraju ih potrošili iako ne žele da ih potroše. Oni koji su uporni u svojoj štednji dočekaju krah berze, hiperinflacije, pad vrednosti akcija, poreze… Sistem im potroši rad, vreme, decu, školovanje, nervni sistem… Potroši im iako pojedinac ne želi da troši ono što je zaradio. Otme. Jurnjava za brojem obesmišljava postojanje čoveka. Robot je daleko efikasniji u masovnoj proizvodnji, robota masovna proizvodnja ispunjava tako što se prave bolji roboti, upgrade-uje se prvobitna verzija, a čoveka takav rad ubija, on se degradira stalnim ponavljanjem. Čovek bez kreacije i rezultata rada više nije čovek, već postaje broj, a broj je novac.



Rad postaje beskonačan i samim tim uzaludan. Ako su zemljoradnici radili svoje useve, njihov rad iako je svake godine bio isti je imao kraj, imao je rezultat, smisao i sreću zbog njegovog završavanja. Današnji rad nema kraj. On je proces u beskonačnom kontinuitetu. Čak i vežbe za telo se broje, koje su samo simulacija rada u prirodi, a samim tim i njegovo brojanje obesmišljava učinak, jer uvek ima veći broj, dok rad u prirodi nema broj, on je ili gotov ili nije. Samim tim je i svaki kraj današnjeg rada nesrećan, jer uvek može više, bolje, duže. Ideal je beskonačnost, jer broj je beskonačan, ali život je konačan. Zašto onda trošiti život zbog broja na računu, završavati kurseve, fakultete, ići na časove računovodstva kada rezultat nikada neće biti beskonačan, idealan, kada će svaki broj biti poraz, svaka plata gubitak a svaki čovek nesrećan? Svaki će broj, plata i novac biti manji od zamišljenog – beskonačnog.



Naravno, pitanje je kako započeti društvo bez novca, protesti imaju fuknciju vesti, a vesti proizvode pare. Fudbaler Eric Cantona je pozivao narod i klijente da povuku svoj novac iz banaka, ali bez uspeha. Prva stvar je ukloniti posrednike, druga koncentraciju novca kod pojedinaca, treća zamena novca za nešto drugo što svako može da ponudi u smislu razmene, neka vrsta zadovoljstva, a naposletku ukinuti i tu vrstu trampe, jer će se razviti uslovni refleksi davanja sa zadovoljstvom, umesto obrnutog. Jedini je problem kako započeti sa prvom generacijom besplatnog školovanja, besplatne hrane, odeće, prevoza, struje, vode… Bez kolektivne evolucije svesti nemoguće je ukinuti novac i doneti istinski napredak, a ne samo zamenu ideologije kao zamenu valute. Bez kolektivnog napora i progresa misli nema ukidanja novca. Dok je vladajuća ideologija da beskonačno skupljanje donosi boljitak i kvalitetniji život, kao i otimanje sistemom kao posrednikom nema nestanka novca. Tek kada svako na planeti shvati da je davanje zadovoljstvo, umesto uzimanja, novac će da izgubi vrednost - jer on i nema nikakvu vrednost. Novac je ideja vrednosti koja uništava realne vrednosti, zato su potrebne nove ideje. One koje su održive, koje donose svima kvalitetan život, a sa idejom novca kao vrednosti one samo propadaju, kao i ljudski životi.



Da li je čovek već postao novac? Da li je čovečanstvo dovoljno zrelo da prevaziđe korupciju kao sistemsku grešku? Ili korupcija nije sistemska greška već upravo sistem? Da li smo postali novac, a korupcija naša droga ili je ono naše biće, hrana? Ima li naposletku novac ulogu raspoređivanja bogatstva kao što je to poglavica radio sa plenom u praistoriji ili koncentrisanja plena makar on i istrulio? Koliko smo zaraženi uspehom ako se jedino kroz novac taj uspeh projektuje? Toliko smo zaraženi skupljanjem lovine čak iako je ona trula, mrtva, uništena. Naposletku, šta će poglavici milijardu antilopa odjednom ako on može samo jednu nedeljno da jede? Šta će ostali lovci da jedu ako su sva lovišta privatizovana?



Adam Smit, Džon Kejnz i Karl Marks su samo različite strane jednog novčića. Svi ekonomisti su upali u matriks raspodele novčića, što je ustvari raspodela plena, a kasnije i njena akumulacija. Prema slobodnom tržištu priroda bi izgledala otmi što više možeš, i dovelo bi do suše na 99% planete. Prema kejnzijanizmu otmi što više možeš ali daj malo i ostatku sveta samo da ne umre od žeđi. Marskisam bi jednako rasporedio vodu i mladunčetu i odrasloj jedinki, i komarcu i slonu bi sledilo isto sledovanje iako ni ono nije pravedno. Samim tim novčić treba zaboraviti. Nije pitanje da li je čaša poluprazna ili polupuna. Bitna je voda. Akumulacija novca u svim sistemima je jednaka akumulaciji vode. Kada bi planeta Zemlja odlučila da posluša teoriju ijednog ekonomskog teoretičara nastale bi suše na 99% planete. Voda bi se akumulirala u oblacima ili jezerima, a ostatak planete bi dobijao koliko to planeti samo odgovara i gde odgovara. Kada bi život negde počeo da buja planeta bi mogla raspodelom da ukine ili preplavi dotok, jer ekonomska doktrina tako nalaže. Dakle rešenje nije u načinu distribucije novca, kao ni vode. Već u svesti da svako treba da daje. S tim u vezi nigde ne bi bila suše. Nigde ne bi bilo smrti. Priroda je to rešila davanjem a ne merenjem, rešila je bez doktrine raspodele novca.



Svaka koncentracija uništava. Akumulacija novca uništava i podriva svaki život, javljaju se korupcije, ratovi, nemoral, ubistva, previsoke cene, zagađenje, bolesti izolovanosti... Koncentracija stanovništva u megapolisima izaziva nejednakost, izolovanost, pandemije bolesti, kuga npr. koja uništava većinu populacije, jer je neprirodno da ljudi žive jedan na drugom; prenaseljenost izaziva, zavist, ljubomoru, pohlepu, jer što je veći grad veće su i razlike. Koncentracija političke moće , nebitno dobila se ona u republici ili monarhiji izaziva unutrašnje prevrate, građanske ili međunarodne ratove. Koncentracija nuklearnog oružja je zamalo dovela do uništenja svega živog, i da je politički balans ostao tokom Hladnog rata posledice bi bile sigurno uništenje. Koncentracija informacija do manipulacija i zloupotreba. Koncentracija umetnosti, kao što je Hollywood, izaziva uništavanje nacionalnih filmskih centara, jer najveći uspeh u umetničkoj karijeri je stići na vrh akumulisanog bogatstva, a to se može jedino preko leđa drugih i mrtvih.



Kada bi se takve akumulacije prenele na prirodu dobili bi samo uništenje, jer su one neprirodne. Zamislimo da su se sve grabljivice ujedinile na severnoj Zamljinoj hemisferi i da na jednom mestu čekaju svoj plen. Zarobivši sve životinje jedne godine ili ubivši sav svoj plen u jednoj godini, selidbe životinja bi prestale, samim tim i njihovo razmožavanje, a samim tim i dotok hrane grabljivcima. Grabljivice bi morale međusobno da se proždiru dok ne bi ostala jedna koja bi naposletku umrla od gladi. Prirodni tokovi bi stali, kao i život. Zato se čoveku i stalno ponavlja istorija, jer je stopirao protok prirode svojim neprirodnim delovanjem - akumulacijom. Uplašio se da će ako pusti da priroda učini svoje i sam čovek nestati, a ustvari je postao zarobljenik i svoj dželat. Svuda gde je čovek otišao je uništio akumulacijom prirodni svet. Mnoge životinjske vrste je ubio samo iz straha da neće više imati da se prehrani ili iz zabave, trgovine. Isto čini i sa kulturama. Uništava svaku drugačijost globalizacijom, jer se sa vrha lanca plaše da bi ih drugačija ekonomija, politika ili kultura mogla svrgnuti, da bi ljudi mogli postati slobodni, diverzifikovani a ne unificirani, i da bi istorija konačno mogla da nastavi tamo gde je stala sa početkom razmenom dobara, a kasnije mutirala u razmeni novca. Novac je samo tome utro put, toj koncentraciji moći, oružja, kulture... Pojavom novca se apstrahuju stvari, jer je jedino tako moguće kontrolisati sve -ljude, imovinu, društvene pokrete, životinje, ideje, prirodu. Bez novca je nemoguća kontrola istorije i njeno zaustavljanje, kao i zaustavljanje razvoja čovečanstva. Zato je predstava novca predstava moći.



Neko bi rekao da je protok povratak u kameno doba, ili komunizam, bedu i glad, ili samo zamena valute, od dolara ka luku, streli, nasilju ili prostituciji. Sve to liči na vraćanje u praistoriju, gde je tu napredak, mnogi bi rekli. Ali čovek je bez novca već živeo, a novac bez ljudi nije nikada. Još uvek. Promena svojine između privatne i države ne daje nikakve efekte, zato što je svest o uzimanju u srži svih privreda, a ne davanju. Monarhije ili republike ishodi su isti - otimanje. Religije i ekonomisti, ideologije i pokreti, svode se na isto, proroka čija se učenja manipulišu u svojstvu uzimanja i akumulacije kod manjine, a ne raspodele bogatstva svima. Ostaje pitanje ako kolektivna svest čoveka za 200.000 godina nije prevazišla akumulaciju dobara i novca da li će ikada? I šta bi bilo sa svetom, gde bi stigli i znali da su ljudi poput Tesle prodavali umesto davali svoje znanje? Šta bi bilo da je Tesla prodavao kablove umesto što se bavio naučnim radom, i da je za svoje izume tražio od svakog čoveka na planeti korist, naplatu, uslugu, zaposlenje za rođaka ili sebe? Dokle bi stigli da je pismo bilo zaštićeno autorskim pravima čoveka od pre 5.000 godina? Koliko bi ljudi bilo pismeno, koliko sijalica i ćebadi bi bilo proizvedeno, naučnih radova napisano? Bolesti izlečeno, dece bez izuma sapuna rođeno...



Pitanja su beskonačna, što zapravo liči na novac, i to je možda i tajno oružje kojom raspolaže ideologija para – beskonačnost; pred kojom ljudski um staje i ima samo divljenje. Ali što kaže Peter Greenaway, engleski reditelj : zvezde je dovoljno brojati do 100, posle toga se samo ponavljaju. Kao i brojevi. Život je postao broj, broj je postao novac, novac život, a života nemamo beskonačno. Jedna je mladost, jedna je starost. Brojeva i zvezda je beskonačno. Zašto ih sve brojati, zašto ih sve znati ako nam brojanje ne čini život kvalitetnijim, ako nam za brojanje treba mašina. Hoće li mašine pojesti ljude, kao što su ovce. Čini se da odavno jesu. Čini se da novac pogoduje samo radu mašina koje ih broje, i tako od lovaca su ljudi postala svoja lovina. Servirana ispred svog ulova, mašinama, začinjena arogantnošću i pohlepom. Gola i još uvek u poricanju.



U matriksu slobode, molimo se led diodi. Malom ekranu, brojaču novca. Nismo li mi onda već zaposleni kod mašina, a ne obrnuto? Nismo li mi već robovi stranog broja, a činovnici u bankama kapoi, koji samo prenose želju mašine klijentu/lovini u rečenici – stigle su vam obaveze, ovo je tražena suma koja ova mašina pored mene zahteva. Mašina ima svoju volju i ja sam tu da te nateram da joj tu volju ispuniš. Ako ne želiš ili ne možeš da ovoj mašini ispuniš zahtev pozvaćemo drugom mašinom drugog slobodnog čoveka da te natera i odvede, dok ne prođe broj dana, što je ekvivalent novca, koji je prva mašina odredila da je kazna za neizvšavanje njene volje. Ako opet poželiš nešto, dođi moli se mašini možda ti ispuni želju, ali nemoj mnogo očekivati. Milijarde ljudi su prošle kroz nju a nije ni trepnula na njihovu smrt. Već samo odgovara : 01101001 00100000 01101000 01100001 01110100 01100101 00100000 01101000 01110101 01101101 01100001 01101110 01101001 01110100 01111001 00001101 00001010[1]




[1] I hate humanity

Нема коментара:

Постави коментар